Sunday, September 26, 2010

Gejala Vandalisme

          Vandalisme bermaksud sikap suka merosakkan atau memusnahkan harta benda awam. Gejala vandelisme di negara kita semakin membimbangkan. Antara perbuatan vandelisme yang boleh kita lihat setiap hari adalah menconteng dinding bangunan, merosakkan telefon awam. Vandalisme ini dilakukan oleh remaja yang tiada niai etika dan hanya mahu mendapatkan kepuasaan diri sendiri.

          Antara sebab-sebab gejala ini berlaku adalah pengaruh filem yang ditayangkan di televisyen dan pawagam. Remaja terpengaruh dengan aksi yang dilakukan dalam filem yang bertemakan ganas. Selain itu, remaja yang kurang pendidikan moral dan agama juga melibatkan diri dalam gejala vandalisme. Remaja yang tidak diberikan didikan yand secukupnya pada usia yang muda mudah dipengaruhi oleh gejala vandalisme apabila meningkat ke usia dewasa nanti. Nilai menghargai harta benda juga tidak dapat dipupuk dalam diri mereka.

          Usaha-usaha membanteras gejala vandalisme bermula daripada diri sendiri. Remaja perlulah mengisi masa lapang dengan melakukan perkara yang berfaedah seperti bersukan dan sebagainya. Hal ini dapat mengelakkan remaja daripada masalah. Remaja juga haruslah bijak memilih rakan sebaya yang boleh memberikan kesan positif kepada diri sendiri. Melalui usaha seperti ini remaja dapat elakkan diri daripada perbuatan vandalisme.

          Ibubapa pula memainkan peranan penting untuk mendidik anak-anak sejak kecil lagi. Hal ini dapat menyediakan anak-anak sebelum melangkah ke alam persekolahan. Ibubapa juga perlulah memberi perhatian kepada anak-anak tanpa sikap sebelah. Kasih sayang dan masa yang diluangkan oleh ibubapa dapat menjauhkan anak-anak dalam terlibat dalam gejala negative seperti vandalisme.

          Di sekolah, peraturan-peraturan haruslah dikuatkuasakan dan hukuman yang setimpal harus diberikan kepada pelajar yang melanggar peraturan sekolah supaya pelajar tidak akan melakukan vandalisme di sekolah mahupun di kawasan luar sekolah. Guru-guru perlu mejadi teladan yang baik and seorang pembimbing kepada anak-anak remaja ini. Guru yang dilihat sebagai pembimbing dapat melahirkan pelajar insan yang bermoral yang dapat membentuk negara pada masa depan nanti.

          Apabila masalah vandalisme dibentung, kerajaan tidak perlu mengeluarkan kos sampingan untuk memperbaiki atau menganttikan harta benda yang rosak akibat gejala vandalisme. Pada masa yang sama, persekitaran yang baik dapat memberikan kesan positif kepada pelancong asing yang melancong ke negara kita. Maka adalah penting jika semua pihak bersama-sama berganding bahu mengatasi masalah vandalisme.

20 comments:

  1. tengs for this essay...
    this essay makes my homework perfect..so thank you so much...

    ReplyDelete
  2. karangan ini tidak cukup penanda wacana, pada akhir karangan tidak ada perkataan 'kesimpulannya'

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually yo this was my friendnuuu yalaa she deleted this beautiful art piece because i told her to yooo supp people

      Delete
  4. my lifuuu issuuu dependo nuuu tank u suho munchiyou my sarang for u punya karangan oh ada a lot oh

    ReplyDelete
  5. saya feel sorry yo for ini commento saya akan baili baili gojo dan delete piece of commento yang perfecto itu yo jika kamu sarang saya punya commento

    ReplyDelete
  6. Karangan yang bagus. Terima
    kasih

    ReplyDelete
  7. jinja long masa mei kan jian le yo i agassi tu all a lot man kwenchana i ada oppa saya

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Pinjam karangan ni nak buat bahan untuk lisan BM 😀

    ReplyDelete
  10. very good, cuma ada sedikit kesalahan tatabahasa and tiada penanda wacana untuk perenggan penutup, kena ada 'kesimpulanya'😊😊😊😊

    ReplyDelete
  11. ada banyak ejaan salah,tapi karangan ini baik:)

    ReplyDelete