Sunday, September 19, 2010

Karangan Jenis Berita

Anda telah ditugaskan oleh ketua anda, untuk menulis berita tentang kejadian rompakan bank oleh empat orang lelaki. Tulis berita itu selengkapnya.

DAMANSARA JAYA : Sebuah bank yang terletak di Jalan Damansara telah dirompak oleh empat orang lelaki yang bersenjatakan pistol. Kejadian itu berlaku kira-kira jam satu petang semalam apabila beberapa pengawai bank menukar syif.

Seorang pengawai bank yang berada di tempat kejadian berusia dalam empat puluhan yang bernama Encik Wong berkata kejadian rompakan tersebut berlaku dalam masa yang amat singkat, iaitu, kira-kira 10 minit. Jumlah kerugian dianggarkan sebanyak dua puluh ribu Ringgit.

"Dua orang perompak tersebut memasuki bank dengan bertopeng, sarung tangan dan bersenjatakan dua pucuk pistol and sebilah parang. Seorang lagi subahat menunggu rakan-rakannya di dalam kereta yang terletak berhampiran bank," kata Encik Wong.

"Seorang perompak mengacukan pistolnya ke arah salah seorang juruwang kami. Manakala seorang lagi mengutip wang yang ada dan meletaknya ke dalam beg kain", katanya . Kesemua perompak itu berjaya melarikan diri dengan menaiki sebuah kereta yang berwarna putih.

Polis minta kerjasama dari orang ramai dengan menyalurkan maklumat dengan segera kepada pihak berkuasa bagi mengesan suspek-suspek yang terlibat.

3 comments:

  1. Karangan yang pendek tetapi padat...Terbaik!!!

    ReplyDelete
  2. sangat bagus tapi ade beberapa keslahan tatabahasa

    ReplyDelete
  3. Good.... Cikgu saya cakap 'pandai, hebat betul karangan awak... Awak ambil contoh di mana? '... Saya pun cakap hijab saya terbuka malam semalam cikgu...

    ReplyDelete